Mediální obraz HK
Během komunikace se členy HK po naší výzvě prezidentu Dlouhému jsem zaznamenal zajímavé argumenty o našem údajném poškození mediálního obrazu HK. Hospodářská komora je podle některých lidí “v laufu”, což má být například dokládáno počtem zmínění ve článcích, nebo počtem výstupů prezidenta Dlouhého.
V úspěšné firmě či organizaci se takto mediální úspěchy neměří. Samozřejmě je dobře, že se HK vyskytuje ve článcích a že je prezident Dlouhý zván do médií. Musíme se ale podívat na to, o jakých věcech se v souvislosti s HK mluví. HK v posledních letech prohrávala v klíčových sporech. Až příliš často ustupujeme vládě a odborům. Prohráli jsme boj o růst minimální mzdy, zrušení karenční doby či zaměstnávání cizinců,stavebním zákoně atd. Byl bych radši, kdyby se o HK mluvilo v souvislosti s tím, co se nám podařilo prosadit. Chrlení tiskových zpráv bohužel nestačí.
Vypovídající hodnotu nemá ani počet rozhovorů, do kterých je pozván prezident Dlouhý. Pro HK je výhodou, že se jedná o známou osobnost, kterou si do médií rádi zvou na rozhovory. V mém vidění světa by ale měl prezident především reprezentovat komoru. Ne ždímat svoje PR. Měl by využívat svých schopností pro propagaci HK, ne naopak.
Komunikace a mediální prezentace HK je podle mě příliš směřovaná na osobu prezidenta HK. Po svém nástupu do funkce prezidenta bych to chtěl změnit. Prezident kolem sebe potřebuje silný tým, který bude disponovat mediální podporou. V dobře fungujícím týmu jsou rozdány jednotlivé kompetence a oblasti, ke kterým se budou vyjadřovat jednotliví členové týmu. Cílem prezidenta by nemělo být, aby se objevil v co nejvíce rozhovorech a článcích. Měl by vytvořit prostor pro realizaci pro ostatní členy týmu. Jejich úspěch znamená úspěch pro celou komoru.
Úroveň marketingu a PR je podle mě stejně jako mnoho dalších oblastí v HK pod svým potenciálem. Musíme být kreativnější a vytvářet zajímavější obsah. Musíme využít všech kanálů a nástrojů pro co největší oslovení lidí. Dobrý marketing je v dnešní době základ. Jak v byznysu, tak bohužel v politice. Máme obrovskou výhodu v tom, že máme kvalitní produkt. Jenom ho úplně neumíme prodat.
Hospodářská komora bude “v laufu”, až se o ní bude psát v souvislosti s úspěchy, které se jejím představitelům podařilo prosadit. Úspěšní budeme, až se bude mediální pozornost upírat nejen na prezidenta, ale také další členy týmu v souvislosti s prosazením opatření, prospěšných pro podnikatele..
Dílčí úspěchy jsou i dnes. Odpracované některými viceprezidenty nebo dalšími členy vedení Komory. Tyto však dlouhodobě dostávají minimální prostor v médiích či komorovém časopise.
Zásadní změna zákona o investičních pobídkách, která znamená faktické zrušení investičních pobídek pro montovny, je úspěch obrovský, leč prezentovaný minimálně. Úspěšné 4 ročníky Krajských exportních konferencí, vybudování sítě Krajských exportních specialistů a další. Můžeme pouze spekulovat, proč je prostor pro prezentaci širšího vedení komory tak malý.